昂山素季:

美国之音70周年纪念日对我来讲就像是一个朋友的生日,因为它和其它广播电台是陪伴我度过漫长监禁生涯的朋友。

所以,就像我遇到朋友生日的时候一样,我希望祝愿你们将来能够得到许多回报、许多幸福和许多进步。这是因为你们的幸福和进步不仅仅是你们自己的,也是你们为之服务的许许多多人的幸福。

在我被软禁在家期间,我同世界的唯一联系就是那些广播电台,我每天都认真收听它们的广播,了解外面发生的事情。正是由于广播的帮助,我才能够在获得释放之后几乎立刻就恢复了我和世界的联系。为此,我将永远感激美国之音和其它的广播电台。

这么多年来美国之音一直保留着缅甸语广播,对此,我们感到特别欣慰。缅甸很多人可以通过这些国际广播电台去了解在我们自己国家内发生的事情。

现在,缅甸的信息自由增加了,我们或许不再像过去那样依赖广播电台了。但是这并没有削弱国际广播电台的重要性,因为它们能够给我们在国内听到的东西提供不同的角度。

拥有尽可能多的信息来源总是件好事。我希望将来美国之音将继续对缅甸、对缅甸发生的事情保持敏锐的兴趣,希望我能够继续收听到美国之音的报道。我现在仍然每天都在收听,不过,收听的时间没有我在被软禁期间那么长了。

非常感谢你们在提供信息方面为缅甸以及为我所做的一切。我希望你们力上加力,更上层楼。

===============================

(英文)

Remarks by Aung San Suu Kyi

Video Message for Voice of America 70th Anniversary

 

The 70th anniversary of the VOA is for me like the birthday of a friend, because the VOA and other broadcasting stations were the friends who kept me company during my long years of house arrest.

So, as I would on a friend’s birthday, may I wish you many happy returns and much happiness and much progress in the future, because your happiness and your progress are not just your own, but that of the many peoples that you serve through your service. That is real service.

When I was under house arrest, my only contact with the world were the broadcasting stations to which I listened every day assiduously to find out what was going on and that’s what helped me to reconnect almost immediately when I was released. For this I shall always be grateful to the VOA and other broadcasting stations.

That the VOA has had a Burmese language program for so many years is a matter of particular satisfaction for us. Many people in Burma have had to recourse to these international broadcasting stations to find out what was happening in our own country.

Now that there is more freedom of information in Burma we perhaps are not as dependent on the radio stations as before, but that does not in any way reduce their importance because it is a different angle from what we hear inside the country.

It is always good to have as many sources of information as possible so I hope that, in the years ahead, the VOA will continue to take a keen interest in Burma and what is going on in Burma, and that I shall be able to continue listening to it as I still do every day though for not as long a period as I used to under house arrest.

Thank you again very much for all that you have done for Burma and for me in the matter of information and I hope that you will go from strength to strength.